Publicerat 2003 i Frälsningsarméns periodica
Rescension av en dokumentärroman av Siba Shakib;
Natur och Kultur; Stockholm 2002.
översättning av Ulla Ekblad-Forsgren.
"Till Afganistan kommer Gud bara för att grÂta -
- Berättelsen om Shirin-Gol"
Människor, ett helt folk, genomgår fasansfulla krig och ockupationer av sitt eget hemland både av främlingar och av de egna landsmännen, flyr flera gånger och kommer tillbaka till ett förstört och främmande hemland, lever vidare och har förmåga att hoppas, glädjas och kämpa..... Liver går vidare och måste gå vidare! Det är svårt att sätta sig in i och förstå. Men livets princip är hoppet och det goda. Detta är något jag tror författaren, den iranskfödda filmaren Siba Shakib har velat förmedla med sin bok, en dokumentärroman: "Till Afganistan kommer Gud bara för att gråta", som kretsar kring en stark och självständig kvinnopersonlighet, Shirin-Gol och hennes familj. Det är egentligen en bok om krigets fasor, det bestialiskt onda och hur man kan överleva mitt i detta inferno. Man kan utan att gradera det onda, med rätta använda ett uttryck om Shirin-Gol som jag hämtat frÂn Georg och Eva Kleins förord till nobelpristagaren i litteratur 2002, Imre Kertéz' s roman "Mannen utan öde", nämligen att hon är en "helvetesresenär".
"Världens labyrint och hjärtats paradis", egentligen titeln på ett modernt orgelstycke är ett passande namn p Shakibs beskrivning av vad som en gång var ett naturfagert och levande land, men dock med västerländska mått mätt efterblivna; pärlan i och porten till Orienten, passagen till Asien, nämligen bergs- och ökenlandet Afganistan p Himalayas sluttningar med blå- och grön-mosaik-skimrande byggnader och basarer, tempel och sprudlande fontäner, moskéer med bönetorn, kupoler och pelargångar, men ett land som blivit helt förstört och nedjämnat av kriget. Detta krig som pågått sedan 1970-talet är ett cyniskt krig om metaller, olja och opium med de stora nationerna inblandade. Om en stark kvinna i detta krigets Afganistan, baserad på en verklig bekantskap handlar boken. Märkvärdigt nog läser jag i en bok av skriftställaren Jan Myrdal om en resa i Afganistan han gjorde tillsammans med sin hustru Gun Kessle år 1958, d han rent ut beskriver både det fridfulla, men dock också fullt av bykrig, -bystrider, exotiska och gästvänliga landet som "paradiset" och det "himmelska".
Människor har kanske svårare nu för tiden att känna medkänsla och medlidande med medmänniskor som lider under våldet som grasserar på vår planet förmedlat genom nyheter på TV och i radio och i fiktionsfilmer. Man skall vara cool, oberörd och hålla distansen. - Kan en bok som denna om krigets Afganistan tränga igenom detta skal och beröra? Shakibs bok berörde mig vid läsningen och kommer att så göra långt efter avslutad läsning. Boken rekommenderas starkt, speciellt som material till läsning och diskussioner vid cirklar på studieförbunden och på arbetsplatser, inom fackföreningar etc, men även vid folkhögskolor, KOMVUX och gymnasier samt givetvis för enskild läsning och utbyte.
Om man vill se en tendens i boken, en inriktning följd av författaren Siba Shakib så, vad jag skönjer, är den för västerlandets samhällssystem med sitt s .k. fria kvinnoideal, som hon beskriver så här i det civiliserade tillståndet, när Shirin-Gol träffar biståndsarbetare: "..lätt klädda kvinnor intill män, som öppet tittade på dem, ömt höll deras hand." - "..ger varandra en kyss ibland." sid. 296. Om kvinnor som fått gå i skola, fått en utbildning och ett yrke, som får vistas utanför hemmets fyra väggar, som får vistas fritt utomhus! - Shakib är kritisk mot det gamla patriarkaliska och numera fallokratiska samhällssystemet, som härjar alltfort och hon utropar på ett ställe i boken: "Varför är det bara män som krigar?"
- Själv känner jag mig otillräcklig när det gäller att bedöma de många krigen och deras orsaker; de många olika folkgruppernas inbördes kamp; olika grupper av män, som deltar som brickor i stormakternas spel, och vilka alla säger sig kämpa för som Shakib beskriver ett "ett bättre islam".- Frågan om kvinnors ondska, mindre våldsbenägenhet, är en öppen och komplex fråga, som inte kan ges ett enkelt svar på. Men Shakibs bok är angelägen och den angår var och en , då den beskriver en civilisatorisk process som urartat till terror och tyranni.
__ _________________________
Norrköping den 30 januari 2003;
Kommentar idag 16/2-10: .........är hur kan kampen om makten och prestigen tämjas och sadlas om i civiliserade former? Min fråga är; vad betyder deklarationen om mänskliga rättigheter som rättesnöre för stater och nationer; hur kan vi förmedla etik till varandra och ge unga vidare en barmhärtig attityd i sina och våra liv och: "inte göra vad du vill att andra inte skall göra dej"
Maya Gustafs
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar