lördag 13 februari 2010

natur och människan kreaturlig i mina kyrksalar

Mina kyrksalar.


En tillflyktsort jag har

vid Årstavikens klipphällar i Tanto

Många är där som förbi går

Jag stannar till

och lyss till mitt inres skri

vågskvalpet som orgelbrus

trädens stammar en pelarsal

vindsus och fåglasång

Upplyft se'n jag går

till kyrkan av röd sten uppå berget Högalid

Tänder där ett evighetsljus

naturen heligt smyckad

kring kyrkan av sten p berget

alltid brinner ljusgloben

från berget blicken når ned till mina klipphällar

min kropp - mitt jag - min natur

av Ditt ljus kringstrålade kyrka och natur

vilande jag

vilande själv och Själv.

________________




min kropp - mitt jag

ett stycke vildvuxen natur

jag känner det så

medfaren av ett liv

tänder ett ljus för Dig

som sällan i kyrkan går

men kanske oftare vid Årstaviken

att ¨även ljusreflexerna i vattenytan

skall bära Dig hit upp


Stockholm 970418 maya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar