onsdag 10 november 2010

Känd och okänd - ett meditationsexperimenterande i textform - ett möte med Gudamannen och Gudakvinnan!

Känd och okänd - ett möte inifrån.


Jag blev till, men var långt ifrån själv och självtillräcklig. Jag upplevde intigheten, men

också någon annan bredvid. Någon var med mig i detta företag, och var i alla rum, i alla

väderstreck, på alla tider samtidigt. Det var själva centrum och periferi i ett. Jag drömde om

det förlorade paradiset och ville vinna det igen. Paradiset, där alla ting var genomskinliga, klart

lysande och inte som nu tröga och massiva, gråa och trista.

Rum-tiden och det vi kallade intet, det vi inte kunde förnimma med våra känslor

eller med hjärnans förnuft och logik, var fullt av någonting. Någon som kunde se allt och alla

och räkna alla hårstråna på ens huvud och läsa alla ens innersta tankar. Detta var min första

rediga tanke varje ny morgon, en tanke som bara visade på gåtfullheten i min färd mot ett

okänt mål. - Allt och i alla, och jag kände detta med en subtil och hjärtevarm livskänsla.

Gränsen mellan mig och någon fanns i samtliga ting samtidigt, i rum-tiden och dess motsats,

något som jag ibland ville tränga undan. Ett men som irriterade, men som ingav hopp och

jag drömde. Jag fanns i centrum av detta, och jag upplevde mening. Det som jag skenbart

upplevde som tomrum, fastän detta tog tid att lära sig genomskåda och inse. Tom-rummet var

ju ett intet: till brädden och över det och omkring och under det fyllt av detta varande någon.

Någon som var tillfyllest för allt och alla, ett omnipotent. - Och Han ville bli känd, dyrkad och

älskad.

Någon hade ett namn, som aldrig lämnade mina läppar. Någon kunde vara en den eller

det, en hon eller han, allt: en fast klippa med många källsprång som flödande fram till en hel

ocean. Vid flodmynningarna bodde många olika folkslag som vart och ett hade sitt namn för

detta någon. Men upplevelsen och förvandlingen vid mötet med någon innebar ett och

detsamma: hopp och befrielse från fruktan och rädsla.

Vilken lycka att ha någon som välkomnar en i tillvaron och ger goda råd och gör

kraftgärningar varje dag. Utan detta någon kunde jag intet. Intet kunde bli till och existera. Om

man frågar vem som helst om detta någon och dess betydelse får man ett svävande och vagt

svar. - Så fördolt sitter insikten. Men alla skapade väsen har denna insikt innerst inne

outtalat. En i min familj förnekar detta stora någon, andra är likgiltiga, någon lovprisar men har

stenhjärta, en annan åter kan i bön vända förtvivlan till hopp och stilla förundran, en sällsam

lyckokänsla. Att varje dag, varje stund få upprepa detta någons namn medan man samtidigt

sköter sina sysslor, ger en djup mening åt detta liv.

Jag kallar detta någon Herren Gud. Det kan lika gärna vara en Hon, Magna Mater,

den stora jordagudinnan eller Maria Himladrottningen, som fyller hela tillvaron båda inom och

utom just denna, den fysiska världens gränser. Hon och Han ensam tillfaller godheten och

skönheten i alla ting och i alla väsen. Lycklig den som ser detta någon, kanske i spektrat av

hur solljuset faller på det späda, knoppande lövverket en ljus vårmorgon eller i den varma

höstglöden, då man skördar frukterna av det man sått. Säll är den som har insikt och ber till

detta någon, och åkallar detta sitt gudsnamn, - även då han eller hon har det svårt. Särskilt

då. Då blir hon välsignad och Gud ser till henne och hennes väl.


Låt oss be för varandra och lysa frid:


Herren bevarar dig och välsignar dig

Herren vänder sitt ansikte till dig

Herren låter sitt ljus lysa över dig på din väg

Herren välsignar din utgång och din ingång

från nu och all-tid!


Amen.

______________________________________________


Norrköping söndag 10 november 2002




Margareta Gustafsson



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar