lördag 11 december 2010

Försök till exposé över ett jag - som led i en utveckling

MODERÅLDERN


vid ditt tunga modersbröst

vilade jag vid Ârtusendenas början

du har livnärt mig genom tidevarv

kamp och svek har du genomlidit

himmelska uppenbarelser och mysterier

ur ditt sköte brann en eld

kan inte förkvävas

ränker och list till trots


du det första fotstegets moder

över glödgade stenar går min väg

låt mig se ljuset, tro

skaparens kraft

det är mörker omkring

av vårt sinnes lust

låt mig förbli i din tjänst

du det Enda

genom seklerna börja från början

låt oss förbli som barnet leka


______________________



maya


Stockholm 881030

Norrköping 990427
010707

Efterord den 11.12.10
Sedan denna dikt skrevs har en utveckling fortsatt i progression, kanske att jag idag inte ville
formulera mej just på detta vis, men grunden är lagd, och justeringar i jag-bilden sker varje ny dag, därför ser jag denna dikt som ett Försök till exposé över ett jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar