torsdag 2 december 2010

Inspirerad av Walter Schubart: Religion og erotik

Monoteismens föråldrade kvinnosyn.

Det jag nu skriver är inspirerat av läsning av Walter Schubart insiktsfulla bok, som jag hade med mej i bagaget när jag flyttade från Århus till Stockholm 1975-76: "Religion og erotik" som ju finns i dansk översättning. Schubart var en polsk, tror jag, sociologiprofessor som under andra världskriget blev lovad en ställning vid något universitet i Moskva, men han försvann spårlöst där.
Det jag tagit intryck av i "Religion og erotik" är Schubart beskriver att de tre monoteisktiska religionerna: judendomen, kristendomen och islam med dessa introducerades jungfruidealet fram som kvinnoideal, i stället för stenåldersfolkens mera reella kvinnosyn då de drog fram den havande den mogna och fruktbara kvinnan som skaffade mat till familjen och som födde ny avkomma till släktets fortbestånd. Så avlöstes matriarkatet av patriarkatet.
Detta är mycket kortfattat beskrivet men sens moralen är klar. Synen på kvinnan ändrades i och med patriarkatet: hon var som också patriarkatet såg på naturen som en källa till hänsynslös, den rena fruktbara naturen skulle exploateras som råvara.
Norrköping fritt skrivet ur minnet 2 december 2010
Margareta Gustafsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar