torsdag 3 mars 2011

"Är bilen nödvändig?"- Min refräng från december 2009

Denna "lilla refräng" skrevs som ett tidstypiskt tecken i december 2009, då braskande rubriker i medierna sköljde över oss om neddragningar och sammanslagningar inom bilindustrin globalt sett. Har vi lärt oss något av bilindustrins kris?
- har vi tagit kritiken ad notam eller lever vi som om inget hänt mitt i allt vårt överflöd. Och vad är det i våra livsvanor som förändras? ..... vem kan skåda förändringarna i vår ekonomi som effekt av förändrade levnadsvanor?
LÄS MIN INDIGNERADE ARTIKEL FRÅN 8 DECEMBER 2009 OM BILEN, OCH BILISMEN??!!
Jag citerar idag 4 mars 2011 mej själv från december 2009:

""""ÄR BILEN NÖDVÄNDIG?

Vad är det för värld vi lever i? Samtidigt som nyhetsmedierna portionerar dagligen nyheter om Väst-världens kris i bilindustrin, får vi också veta att merpartens av jordens befolkning lever utan tillgång till rent vatten och lever med sanitärt oacceptabelt. Situationen och dualiteten mellan den rika och fattiga världen blir mera iögonfallande när den konkursdrabbade bilindustrin, på grund att hitintills vanligtvis köpstarka där bilen har ingått som en nödvändig vara inte längre byter bil och köper nytt,... ja, denna industri lever nu en osäker tillvaro. Bilindustrin har varit inne i koncentrationssvängen under flera decennier och denna utveckling fortsätter. De statliga regeringarna har inte kunnat och velat? hejda denna utveckling trots ledda av politiker som enligt retoriken velat satsa på gemensamma färdmedel. Frågan är om inte sådana uppköp leder till skarpare motsättningar i världen? En fråga kan vara om tillverkningen av miljöbilar gynnas? Men koncentrationen av de monetära medlen koncentreras ännu mer? Min fråga och hypotes är: Hur mycket av vårt välstånd i Väst beror på att våra ekonomiska system har byggts upp kring tillverkningen av fortskaffningsmedel, där bilen har för gemene man i Väst kommit att ingå som nödvändig i den dagliga livsföringen och ekonomiskt har bilen blivit en stark bärare av vårt ekonomiska system. Min argumentering här i denna text leder till frågan: hur minska beroendet av bilen? En svar kan vara folkupplysning och att kommunala politiker backas upp att satsa på gemensamma sociala åtgärder i sina hemkommuner. Kanske att man inte kan tro på en förändring nerifrån, men det händer att så sker. Hur mycket kan de politiska "över-strukturerna" de centrala regeringarna och Bryssel göra? Enligt min mening är dessa försvagade i att påverka krisen, i och med att ekonomiernas fungerande bl.a. i stort beror på miljontals beslut på mikronivå. Min diskussion här utmynnar i det faktum, som många av oss i Väst vet och känner på sig, men som vi försummar, nämligen att vi alla till vardags måste .lära oss att leva enklare.
Det som sköljer över oss i Väst är vår alltför bekväma tillvaro som den ena nyheten efter den andra visar på att den varuproduktion våra ekonomiska system bygger har kommit att förtunna inte bara vår hälsa utan också våra samhällen, våran natur och vår urbana miljö och hur vi ä'r lamslagna i att göra nåt för vår hälsa, vår miljö utan också tänka på i vår globala tid att bygga upp hälsosamma marknader i andra delar av världen vars inköp och ekonomisk-fungerande marknader vi i Väst är beroende av.

Med detta inlägg vill jag bidra med en diskussion av omställningar och förändringar i levnadsvanor som vi gemene man upplever.
Margareta Gustafsson
Norrköping 8/12-09"""""

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar