måndag 2 augusti 2010

Lite om kontakter till fördel för Frälsis och Miraklet i San Zai

För att komma till en nästa punkt vill jag dra historien om min bitr.professor när jag studerade till tre betyg i sociologi i Lund. Det var Harald Swedner som var en "vänster-sosse" som forskade i segregation på skolorna i Malmö, och segregation i boendet. Jag gick emmellertid inte på den niten att jag började som biträde i hans forskning utan valde att under det jag studerade två och tre betyg i sociologi arbeta på Stadsarkitektkontoret allt medan mitt trebygsarbete satte fart under 1968 där vi var 4 studenter som skulle konstruera ett "Region-spel"... projektet hette "Hybridsimulering av en metropol tillväxtprocess" och vi hade hjälp av programmerare från LTH och professor Åke Andersson från Stockholm. Under detta år lärde jag känna Harald Swedner och han berättade om sin uppväxt som lantarbetare på Österlen då han fått gå den långa vägen med vuxenstudier. Vad som gjorde att jag gillade kontakten med Harald var att hans föräldrar liksom mina var frälsningsofficerare men han fick växa upp hos sina mor-eller farföräldrar för hans föräldrar var missionärer för Frälsis i Kina detta måste ha varit på 20-och 30-talet.

Med denna berättelse i bakhuvudet läser jag om "Miraklet i San Zai" för ett par år sedan i en avlägsen krets av byar i Yunnan-provinsen i KIna där de boende i dessa byar fick hjälp att leda vattnet i vattenledningar från vattenkällan några kilometer längre bort och de boende hade fått svårt att hämta vatten varje dag.
Med hjälp av Frälsningsarmén byggdes dessa vattenledningar, så att de boende i dessa avlägsna byar kunde få kranvatten i sitt eget hus och de fick själva hjälpa till med arbetstid och en liten summa pengar. Att bara vrida på kranen för att få rent vatten - detta var miraklet. Källan till denna Kina-historia har jag fått på fralsningsarmen.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar