onsdag 9 november 2011

Ideologi, politik och religion - interreligiösa möten.

Fortsättning på min blogg "Tankar om ett interreligiöst möte" på "Divergens och kongruens"
"

Tillåt mej att tänka och skriva i litet vidare banor idag, som lite av fortsättning på tankarna i bloggen på "Divergens och kongruens"
Den amerikanske teologen Tillich, har jag varit och läst i några av hans böcker men inte i den stora teologianalysen dock.
En bok jag tänker på idag är hans bok om "Christianity and the encounter of the world religions".
Han skiljer där i denna bok på "religion proper" och på religioner som inte är riktiga religioner,.. och då menar han fascism, kommunism och "överdriven" nationalism.
Det är inte säkert jag själv vill göra sådana ihopklumpningar..men själv förstår jag att religion och politik har kommit att integreras i vår moderna värld..
För vissa människor har ideologien blivit till ett slags religiös fanatism. Och detta ord "fanatism" användes innan ordet fundamentalism kom i bruk på 1800-talet som beteckning

på "överdrivet dogmatisk tro och bokstavstro" enligt idéhistorikern från Umeå Ronny Ambjörnsson jag har hört föreläsa på Frescati i Stockholm.
Om mej själv kan jag berätta att från att i ungdomsåren varit en vänsterradikal lärare på Arkitektskoilen i Århus i Danmark och Lunds universitet så glömde jag inte bort att tala om och befästa människans andliga behov och nu så
inser jag att vänstern behöver en ny humanistisk syn på sociala relationer. Inte en materialistisk social-psykologi utan att man arbetar och erkänner andliga behov som karaktär i människan. som ett led i att även vetenskapen erkänner att människan har ett medvetande och självmedvetande, som man började förneka på 1930-talet och i behaviorismen.

. för socialdemokrater och socialister talar ju om rättvisa, frihet och broderskap... i detta ingår väl även systerskap och också syskonskap?


Det jag också lärt mej i denna bok av Tillich är att alla som har en riktig religion har en tvåfaldig uppgift och det ena är att samarbeta med andra riktiga religionsutövare och finna gemensamma nämnare
och det andra är att dyka djupt ner till kärnan i den egna religionen och upptäcka att likheter finns där utöver religionsgränserna.

Norrköping oktober-november 2011
Margareta Maya Gustafsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar