tisdag 13 juli 2010

Törnrosen-dikt från Sthlm 1997-Norrköp. 1999-2001

TÖRNROSEN


man säger vanvårdad

man säger lat

man säger navelskådande


jag lyssnar till hjärtats inre


mitt härtas egen röst

jag lyss till andra sånger


oraklet i Delphi sa

känn dig själv


Vägen går genom självet


Vägen till gudomen


vägen till helighet


jag lyss till Paulus


gudsriket inombords


skönare klinga ingen annan sång


av längtan - bortom - de är närd


av ingen eld fötärd


bortom finns en värld

________________


vanvård blott skenbar i skapelsens ordning är

lathet längtan

navelskåderi delad glädje


jag hör till de fattiga


en torr buske på den vindpinade heden


men bredvid den torra busken växer en blomma röd


purpur lyser den ren


dess namn är törneros


dess ljus skingrar mörkret


att växa i detta ljus min belöning.

______________________

margareta gustafsson Stockholm 971005

Norrköping 990426-010110


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar