fredag 5 mars 2010

Mat, Mat i långa banor

Tack Expressen, inte för era förföriska skvaller-aktiga löpsedlar, som rider på skrämsel, ångest, hemliga avslöjanden om kändisar
utan för att jag och min sambo klippte ut en helsida från tidningen c:a 1985 om panter-gröna 10-kronorsmiddagar, som vi haft på vår meny nu i sedan dess t.ex. morotspaté m skirat vitlökssmör, rödbetsgryta, broccoligratäng och blomskålsgryta med creme fraiche och senap och dragon...spenat med riven ost till antingen pasta eller potatismos: så att vi nu i 25 år varvat dessa billiga och nyttiga och goda husmansmiddagar varvat middagar med fisk och köttmiddagr -fastän utvecklingen inte har gått i min stora förebild Elisabeth Hermodssons tecken som hon förespråkade i t.ex. sin bok Synvända från 1975, mot små lantbruk och odling inte i superenheter med massor av bekämpningsmedel och energikrävande osv. ni som läser kan väl historien om att det gröna numera inte längre smakar småskaligt som det som var för länge sedan. Till bland andra Åsa Domejii som numera lär sitta i Axfood? vill jag särskilt rikta mina ord idag: var har det blivit av alla begynnande försök på 70-talet att sälja bio-dynamiskt i hälsokostaffärer, som nu inte verkar funka alls? Sålunda skriver en konsument med myror i tangentbordet angående maten vi äter och lever av .

Norrköping den 5 mars 2010

Maya LXII

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar