lördag 20 mars 2010

Personlighetsmodaliteter, utlevelse och helbrägdagörelse.

Just nu i veckan har det nåtts oss att alternativa behandlingsmetoder inom psykvården måste till, än den allenarådande kemoterapin tillika kopplade med att den ges till de "sjuka" av personal som dåligt känner sig själva som människor med därmed bristande empati för andra, något som jag inte vill skylla psykvården enbart för utan att vi lever i ett samhälle där det rationella sättet att spela roller och förstå fungerar illa, vi har nåtts av nyheten att alternativa behandlingsmetoder också måste kunna väljas, Hur det nu skall gå till, vi behöver psykologerna!
Vad är då alternativa behandlingsmetoder?

Jag vill ge två exempel på hur man löser problemet med störningar i det interpersonella kontaktmönstret och med intrapersonella konflikter som tar sig uttryck i att man "inte passar" in i gällande normer:

Ett sätt som nåddes mej av en kapabel psykiater, som jag gick i analys hos i flera år bl.a. på Långbro där han motarbetades, var dr Arne Lindbom, som tragiskt gick bort 1985. Han berättade hur vissa folkstammar i Indien gjorde med folk som var "besatta": man band fast dom lite lätt vid ett träd och så församlade man stammens alla medlemmar, unga och gamla, hövdingen och bönderna och hantverkarna och så fick "den sjuke" prata av sig och alla lyssnade till vad han eller hon hade att säga. Därmed basta!

Ett annat exempel nådde mej på 80-talet via ett program i Sveriges Radio om hur islamisterna gjorde på medeltiden i Libanon-Palestina och däromkring. Man hade nog hospital men med mycket musik, som musikterapi spelad på plats och så lät man de sjuke vandra i labyrinter allt under det att musik spelades och så att de sjuka hittade ut igen.

Jag är inte tvärsäker på att dessa två metoder är allena saliggörande, men jag ville nämna dom sätten här på min blågg för att ge referenser. Idag vet jag att t.ex. antroposoferna i Järna-Gnesta tillämpar mycken musikterapi. Tänk på saken!

Maya LXII Norrköping 20 mars 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar