onsdag 5 maj 2010

Finns förlåtelse hos en frälsningssoldat?

Lever Frälsningsarmén idag? Lever frälsningssoldaterna som dom lär?

Efter att ha varit välsignad under min sjuk-och förtidspensioneringsperiod, och fått redaktionschefen för frälsistidningar jag fått bidraga under hans år som redaktionschef på 90-talet och sedan under hans tid som ansvarig för rescensionerna hade jag fullt upp jämte mina andra konstnärliga intressen, och Gudstolkningar i tegelstensformade böcker fick jag ett utmärkt honorar för i jobbet att recsensera teologiskt; . så att jag kom att bidraga med 55-60 självbiografiska artiklar, noveller och rescensioner och tänkeskott i Frälsistidningarna samt illustrationer, så när ett chefsbyte ägde rum så totaltystades jag ned av Frälsis. Därmed var en epok i mitt liv till ända. Som jag nu försöker skörda, bl.a. med uppgiften denna blågg!

Att vara volontärskribent bar något välsignat över sej för mej. Jag tyckte det var en viktig tjänst som jag beredde mej känslan av att vara nyttig, som var ett livsexlixir för mej som bidragstagare. Det blev till en nyttig lärotid och jag hade på 80-talet jämsides med jobb i bostadssociala frågor på en Stadshusförvaltningen i Stockholm Stad så har jag studerat den tidlösa visdomen, att alla religioner har samma kärna och andra studier jag bedrev med stor vaksamhet och lärighet. Det nya med vidare horisonter var att jag kom att jag experimenterade med heta debattämnen som tydligen Arméfolket inte visste hur de skulle förhålla sig till:, såsom skapelsen och Big Bang; förortskravallerna i Frankrike så började jag på gå med i blogsiten på internet nämligen "Blod och Eld" Frälsningsarméns site i etern men det ledde till av tidningens Dagens och Blod och Elds huvudredaktör, om han nu har ett huvud, denne webredaktör portförbjöd mej och denied me access. Och denne redaktör har gjort karriär på Expressen,. löpsedelstidningen.

Och jag är fortfarande denied access. Det är inte underligt att Frälsningsarmén är den kyrka som tappar flest medlemmar... nytänkande behövs och nya moderna idéer och bibeltolkningar. Det finns en kår med en utmärkt hemsida och livliga aktiviteter och en levande själ i kårarbetet och det är kåren i Kristinehamn där dom nyligen haft soldatinvigning. Grattis Kristinehamnare?

DÅ undrar jag Emanuel Karlsten: finns det någon förlåtelse inom Frälsningsarmén!

Ett citat från Emilia Fogelklou, den första kvinnan i Sverige som tog en teol.kand.-examen; hjälper mej på vägen, hon säger "Har jag talat orätt, så visa, att det är orätt. Men har jag talat väl - varför slår du mig?" Fogelklou menar att innan en förlåtelse kan ske, måste medvetandet väckas. ("Den allra vanligaste människan" sid.33. Stockholm Albert Bonniers Förlag 1931

Maya LXII
Norrköping den 5 maj 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar