onsdag 14 april 2010

Till var o en vars hjärta tickar o slår det varma hjärtats kärleksbeat!

Denna dikt "ORD I RESERV" skrev jag i juli 2007 strax innan jag drabbades av hjärnblödning med ständig huvudvärk och kräkningar, men fick gå och vänta ända tills 14 december för skallröntgen som visade på min hjärnblödning, och i dessa besvär trodde alla möjliga läkare att det var psykiskt, gud bevars jag var ju en gammal kåkfarare på psyket, läkarna stirrade bara på mitt sena 70-tal; det ligger mej i fatet så läkarna tänker med fördomar; så allt var bara psykiskt, men jag blev frisk samma dag som natten före då en borrhålspenetration i mitt huvud för att lätta på trycket gjordes i Linköping den 17 december 2007, men Gud bevars jag slutade ju röka på kuppen och stubinen. "Halleluja!"


ORD I RESERV


jag har några ord i reserv

åt dig

ord och inte bara prat

det viktigaste ordet: tystnaden

ur djupen av din långa och långsamt följande blick

anas din själs ensamhet

jag skådar min egen belägenhet och tiden upphör att finnas till

Du kallade på mig mitt namn

redan innan jag kom till dig

alla dessa oändliga namn

som länkar är vi i en och densamma kedja

kropparna kan våldtas

men inte namnen - orden

Dina uppåtpekande glada mungipor lyser mig

formande till ord av tystnad

nuet som är tystnadens
_____________________

Norrköping 000707


maya


Margareta Gustafsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar