fredag 23 april 2010

Vad ett gott kamratskap bygger på!

Till de positiva härliga rörelser som uppkom under 1900-talet, hör enligt prästen,
låt vara kvinnoprästmotståndare enligt biskop Martin Lind jag hörde på Hedvigs prästgård,
Christian Braw, scoutrörelsen och tillika idrotts-d:o.

och idag på scoutrörelsens egen dag
S:t Georgesdagen vill jag påminna om en gammal devis jag inte riktrigt vet varifrån den härstammar
men som jag tidigt inpräntade i mitt sinne:

gårdagen är förbi
morgondagen har du inte sett
lev idag - lev i nuet

Och så här kommer en påminnelse varpå ett bra kamratskap bygger såsom det är formulerat i scoutlagen:

Scoutlagen
1. En scout söker sin tro och respekterar andras.
2. En scout är ärlig och pålitlig.
3. En scout är vänlig och hjälpsam.
4. En scout visar hänsyn och är en god kamrat.
5. En scout möter svårigheter med ett gott humör.
6. En scout lär känna och vårdar naturen.
7. En scout känner ansvar för sig själv och andra.

Scoutlöftet
Jag lovar att efter bästa förmåga följa scoutlagen.

Valspråk och lösen
- Var redo
- Alltid redo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar